قلمزنی اصفهان و قیمت خرید قلم زنی روی مس

خرید قلمزنی اصفهان با قیمت ارزان از فروشگاه صنایع دستی اصفهان (بشقاب قلم زنی-گلدان قلم زنی-شکلات خوری قلم زنی و ...)


اپلیکیشن صنایع دستی

اپلیکیشن صنایع دستی

انواع سبک و ابزار هنر قلمزنی اصفهان

  • نویسنده: مهران خاشعی

تماس با ما

 

برای قلمزنی، ابزارها و سبک های خاصی وجود دارد و قلمزن لازم است که با این ابزارها و سبک ها آشنایی داشته باشد تا بتواند طرح های زیبایی را خلق کند. ما در این مقاله چند سبک معروف را برای قلمزنی معرفی کردیم که معروف هستند. در برخی نمایشگاه های صنایع دستی، نوع سبک قلمزنی در طرح برای مردم به نمایش گذاشته می شود. 

 

برای قلمزنی لازم است که از ابزار و سبک های خاصی استفاده کرد. برای قلمزنی ابزارها و سبک های خاصی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران از آن استفاده می کنند. هنرمندان لازم است که از انواع قلم ها، چکش ها، قیر و شاپن استفاده کنیم. قلمزنی هنری است که تاریخچه آن به دوران قبل از میلاد برمی گردد و به عبارتی می توان گفت که تاریخچه این ابزارها به همان دوران برمی گردد. 

 

انواع ابزارها 

ظرف قیر، انواع و اقسام قلم قلمزنی، انبر ، ماسک، دستکش، منبع حرارتی برای ذوب کردن قیر، قلم های قلمزنی متنوع بوده و پرگار فلزی، زیرسری فلزی، تسمه چرمی، میز چوبی و سطل زباله، دستگاه پولیش و سمباده زنی نیز از دیگر ابزارهای قلمزنی است که در کارگاه های قلمزنی از آن ها استفاده می شود. قلم ها و زیر ساخت ظروف قلمزنی متنوع بوده و خشکه است و در هر بار با آب جلاء داده می شود. ابزار قلمزنی انگشتر خیلی ظریف تر است و قلمزن لازم است که با قلم های زیرتر و ظریف تری طرح ها روی انگشتر حک کند.  سبک ها و ابزارهای قلمزنی متفاوت است.

 

سبک ها

 

سبک ریزکاری قلمزنی 

این نوع سبک در قلمزنی معروف است و بسیاری از نقوش و خطوط با این سبک روی سطوح فلزی نقش می بندد و این نوع سبک باعث می شود تا طرح از زمینه اصلی جدا شده و متفاوت به نظر برسد. قلمزن با سبک های مختلفی، آثار خود را عرضه می کند.

 

سبک برجسته کاری  

این سبک مشخص ترین سبک در قلمزنی است و به جندکاری معروف است و در ابتدا پشت طرح را با قیر اندود می کنند و بعد از آن طرح روی آن کپی کرده و با نیم قلم طرح را روی فلز حک می کنند. بعد از این کار، قیر را خارج کرده و سطح حک شده را با قیر اندود کرده و با چند قلم، طرح را برجسته می کنند. بعد از این کار قیر را به همان سمت گردانده و روسازی طرح شروع می شود. طرح های برجسته باعث می شود که گلدان یا هر شیی که روی آن طرح برجسته می شود زیبا دیده شود. 

 

سبک عکاسی 

در این سبک با سایه روشن طرح روی فلز حک می شود ولی زمینه هرگز پر نمی شود. در این سبک، طرح روی سطح فلزی، به صورت عکس منقوش می شود و پرشدگی طرح وجود ندارد. 

 

سبک مشبک 

در این سبک طرح را از فلز جدا می کنیم. اکثر چراغ های فانوسی و اشیایی که قرار است از آن ها آب عبور کند استفاده می شود. تمامی سطوحی که از روی آن ها آب عبور می کند را می توان با این سبک منقوش کرد. 

 

سبک نیم برجسته یا منبت

قلمزن در این نوع سبک، طرح را با چند سانتی متر اختلاف روی سطح فلزی ایجاد می کند و آن را نیم برجسته می کند و در نهایت با ریزه کاری آن را تزئین می کند. سبک منبت کاری متداول ترین بوده و اکثر قلمزن ها از این سبک استفاده می کنند. 

 

سبک قلم گیری

بهترین سبک برای حکاکی و کنده کاری روی فلز است. در این سبک، قلم مخروطی شکل بوده و با بر می توان روی فلزی طرح هایی را ایجاد کرد. هر چه قلم به سطح فلزی نزدیک تر باشد به همان اندازه شیارها نازک تر بوده و ضایعات فلزی هم کمتر خواهد بود. در این روش ، قلمزن می تواند با دو روش طرح ها را ایجاد کند. سبک برجسته کاری یکی از مشهورترین سبک های قلمزنی است.

 

برای قلمزنی، ابزارها و سبک های خاصی وجود دارد و قلمزن لازم است که با این ابزارها و سبک ها آشنایی داشته باشد تا بتواند طرح های زیبایی را خلق کند. ما در این مقاله چند سبک معروف را برای قلمزنی معرفی کردیم که معروف هستند. در برخی نمایشگاه های صنایع دستی، نوع سبک قلمزنی در طرح برای مردم به نمایش گذاشته می شود. 

  • نمایش : ۲۷۶
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی