قلمزنی اصفهان و قیمت خرید قلم زنی روی مس

خرید قلمزنی اصفهان با قیمت ارزان از فروشگاه صنایع دستی اصفهان (بشقاب قلم زنی-گلدان قلم زنی-شکلات خوری قلم زنی و ...)


اپلیکیشن صنایع دستی

اپلیکیشن صنایع دستی

قلمزنی اصفهان هنر اصیل ایرانی

  • نویسنده: مهران خاشعی

تماس با ما

قلمزنی یکی از معروف ترین هنرهای ایرانی است که بر روی سطوح مختلف نقره، طلا، برنج انجام می شود. قلم زنی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است که منشأ آن به دوره سوگیان برمی گردد که در حدود 5000 تا 7000 سال پیش در قفقاز زندگی کرده و دارای منشأ آریایی بوده است. قلمزنی برجسته یکی از معروف ترین هنرهای ایرانی است که بسیاری از مردم ایران زمین این هنر را دوست دارند. قلمزنی شهر اصفهان یکی از شناخته شده ترین هنرهای ایرانیان است.

 

 

نحوه قلمزنی روی فلزات مختلف 

 

قلمزنی روی فلزات مختلف مانند مس ، برنج ، نقره ، طلا و همچنین برخی آلیاژها انجام می شود. برای حکاکی ، ابتدا قسمت عقب کار توسط تار پوشانده شده است تا از ایجاد سر و صدای زیاد کار جلوگیری شود و همچنین در اثر چکش زدن سوراخ شود.آثار هنری این دوره که توسط هنرمندان ساخته شده است ، نشانه های باشکوه و غیرقابل انکار از آثار فلزی قبلی به ویژه ایران است. اکتشافات تاریخی متعلق به دوران باستان به عنوان ساسانیان (700 میلادی) ، سلسله های سلجوقی (1000 میلادی) و صفویان (1600 میلادی) حاکی از چند دوره برجسته فلزکاری است. قلمزنی به روش های مختلفی انجام می شود و در این بخش این روش ها را نام برده و توضیح خواهیم داد. 

 

قلمزنی برجسته

در این کار ، کار در دو طرف فلز انجام می شود و قسمت خارج از آن هم قلمزنی می شود تا یکدست شود. 

نیم قلمزنی 

در این روش ، پس زمینه توسط ابزار فولادی حکاکی شده چکش می خورد و بنابراین ، طرح روی این فلز تا حدی برجسته به نظر می رسد. امروزه مردم مصنوعات قلمزنی را به یکدیگر هدیه می دهند.

 

قلمزنی خاص 

در این روش ، فقط خطوط حاشیه طراحی حک شده که از پس زمینه ریز و چند طراحی و بدون هیچ قسمت برجسته استفاده می شود.

 

قلمزنی با حذف فلز

در این روش ، بعضی از قسمت های فلز با ابزارهای فلزی حذف می شوند. در موارد خاص ، (اگر مس با قلع پوشانده شده باشد) ، در کنار رنگ نقره ای قلع می توان درخشش رنگ قرمز و براق مس را مشاهده کرد. این روش در بین کلیه روشهای حکاکی در یک دوره مشابه که به عنوان کنده کاری بدون چکش معروف است قدیمی ترین هنر ایرانی محسوب می شود.

 

مشبک زنی و قلمزنی 

با از بین بردن تمام قسمت های فلزی ، یک شکل توری ایجاد می شود که با ابزار برش و چکش مانند مشبک با اره قلمزنی انجام می شود.قلمزنی یکی از بهترین هنرهای ایرانی است.

 

قلمزنی طلایی

این یک الگوی حکاکی عالی است که در طی آن خطوط حاشیه نقشه حک شده اند و فلزات نرم جدید را در شیارهای خود قرار می دهند. این روش بیشتر روی فولاد انجام می شود.

دوره های مقدماتی همه در مراحل فوق مشابه هستند. ابتدا فلز را انتخاب کنید. سپس قسمت پشت فلز را قلم بزنید. پس از آن زمان آن است که نام خود را می توانید بر سطح فلزی حکاکی کنید. و در آخر ، حکاکی با انواع مختلفی از ابزارها که نتیجه آن تزئین فلز با طرح های هندسی و مینیاتوری خواهد بود که از طریق قلمزنی ، چرا و یا فشار دادن سطح فلز ایجاد می شود.محصولات قلمزنی اصفهان یکی از محبوب ترین هنرهای دستی در جهان است و متقاضیان خاص خود را دارد. سرزمین پهناور ایران همواره تقاضا برای ایجاد هنرهای ناب ، اصیل و معنوی و در عین حال متناسب با زندگی مردم و آداب و رسوم جوامع و قومیت های آنها بوده است. قلمزنی و دیگر اینگونه هنرها تنها فعالیت مرد غالب یا صنعتگر و ابزار ساز در استفاده از قلم و چکش بر روی قطعات فلزی یا ظروف نیست. در عوض ، شور و شوق و دیگر خصوصیات تمایز انسان را در تأمل خود در بر می گیرد. شما می توانید بهترین قلمزنان در ایران را پیدا کنید.

 

نتیجه گیری 

قلمزنی یکی از معروف ترین هنرهای ایرانی است که از قدیم الایام در ایران زمین رواج داشته و به گروه های مختلفی تقسیم می شود که در این مقاله به آن ها پرداخته شد. قلمزنی برجسته یکی از مشهورترین هنرهای ایرانی است که حتی امروزه برخی از مردم این مصنوعات را به همدیگر هدیه می دهند.   

 

 

 

 

  • نمایش : ۳۴۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی