قلمزنی اصفهان و قیمت خرید قلم زنی روی مس

خرید قلمزنی اصفهان با قیمت ارزان از فروشگاه صنایع دستی اصفهان (بشقاب قلم زنی-گلدان قلم زنی-شکلات خوری قلم زنی و ...)


اپلیکیشن صنایع دستی

اپلیکیشن صنایع دستی

قلمزنی تبریز هنر اصیل ایرانی

  • نویسنده: مهران خاشعی

تماس با ما

قلمزنی تبریز عبارت است از تزئین و همچنین کنده کاری نقوش بر روی اجسام فلزی گوناگون همچون مس، طلا و برنج. حک نقوش و خطوط با استفاده از قلم و با ضربه چکش انجام می گیرد. در بین اجسام فلزی مورد استفاده در قلمزنی، قلمزنی بر روی مس به خاطر نرمی و همینطور شکل پذیری آسان، از رایج ترین فلزها به منظور قلمزنی استفاده می گردد.با استناد به شمار زیادی از باستان شناسان و مورخان مطرح در عرصه هنر، فلز مس اولین فلزی ست که در قلمزنی تبریز بسیار مورد توجه متخصصین این امر می باشد. صنایع دستی تبریز در فرهنگ سنتی ایرانیان جایگاه والا و ارزشمندی را داراست. این هنر با کمک هنرمندان ایران زمین و ذق سرشار آن ها و همچنین با پیروی از آداب، سنت ها و نیز فرهنگ و مذهب ایرانیان بر روی اشیا گوناگون فلزی مانند مس، طلا، برنج نقش می بندد.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

قلمزنی تبریز

هنر قلمزنی تبریز

اطلاع موثقی از آثار مستندی که گویای اولین مکان یا اولین اشیاء ای که بر روی آن ها هنر قلم‌زنی یا حکاکی نقش بسته باشد، در دست نمی باشد. امروزه از آثار فلزی دوره هخامنشیان، نمونه های بیشماری در دسترس نیست، ولی با وجود مجموعه ای از ظروف و بشقاب های نقره و یا طلای دوران ساسانی به جا مانده از سلاطین و بزرگان، می توان رواج هنر قلمکاری در ایران را قبل از اسلام دانست.نمایی از هنرنمایی هنرمندان در قلمزنی تبریز.

 

قلمزنی تبریزی

برای قلمزنی اول داخل یا زیر سینی یا ظرف مد نظر که عمدتا از جنس طلا یا نقره می باشد را با محلول قیر و همچنین گچ پر می‌کنند. دلیل این امر به جهت جلوگیری از سر و صدای قلم در حین کار می باشد. از سوی دیگر این کار مانع از سوراخ شدن سینی یا ظرف مد نظر در در حین انجام کار می شود. آنگاه نقش مورد نظر را بر روی سینی ظرف مورد نظر ترسم می کنند.سپس قلم مناسب کار را برمی گزینند و روی سطوح ظرف قرار می‌دهند. آنگاه با چکش مخصوص بر انتهای قلم می‌کوبند تا بدین وسیله نقوش‌ تغییر دادن شدت ضربات بر روی ظرف شکل گیرد. اسامی قلم‌ها در هنر قلمزنی متفاوت و متنوع است و شامل نام هایی مانند قلم سایه یا قلم نیم‌بر شهرت دارد.پس از اینکه نقش ایجاد شد آنگاه قیر را جدا کرده و بر روی شیارها گرده زغال می‌پاشند. در نهایت روی ظرف یا سینی را با روغن سیاه می‌پوشانند که بدین ترتیب نقوش قلمزده شده با اشکال و خط‌ های تیره و روشن دیده می‌شوند.

قلمزنی تبریزی



سبک قلمزنی تبریز

دو سبک عمده در قلمزنی ایران شایع و مطرح است که شامل سبک تبریز و سبک اصفهان است. در سبک قلمزنی تبریز جهت حرکت دادن قلم و انجام قلمزنی از حرکت و همچنین فشار مچ دست استفاده می‌گردد ولی در سبک قلمزنی اصفهان از ضربات چکش جهت حکاکی استفاده می گردد.
لذا به همین علت سبک قلم تبریز زیبا و صاف و کم عمق می باشد اما سبک قلم زنی اصفهان عمیق‌تر است. هنر نقره کوبی نیز به سبک تبریز شامل حکاکی و همچنین قلم زنی بدون استفاده نمودن از چکش می باشد.

  • نمایش : ۳۴۶
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی