قلمزنی اصفهان و قیمت خرید قلم زنی روی مس

خرید قلمزنی اصفهان با قیمت ارزان از فروشگاه صنایع دستی اصفهان (بشقاب قلم زنی-گلدان قلم زنی-شکلات خوری قلم زنی و ...)


اپلیکیشن صنایع دستی

اپلیکیشن صنایع دستی

قلم زنی اصفهان هنر اصیل ایرانی

  • نویسنده: مهران خاشعی

تماس با ما

کافیست سری به شهرهای مختلف ایران بزنید تا متوجه شوید که در دل هر شهر و دیاری چه هنرهای نابی نهفته است. هنر قلم زنی یکی از این آثار با ارزش در شهرهای مختلف از جمله شیراز، تبریز و زنجان است. با وجود اینکه در شهرهای مختلف استادان شهیری مشغول به این کار هستند اما قلم زنی اصفهان از شهرت خاصی برخوردار است. در ادامه این مطلب به اینکه قلم زنی چیست و تاریخچه قلم زنی به چه دورانی برمی گردد پرداخته شده است.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

قلم زنی اصفهان

قلم زنی چیست؟

هنر قَلَم‌ زنی به نوعی صنایع دستی اطلاق می شود که حاصل کندن و ایجاد نقوش مختلف بر روی ظرف های متنوع از جنس مس، برنج و مواردی از این دست است. هدف از این کار تزئین ظروف مختلف است و برای آن به قلم و چکشی که مخصوص این کار خواهد بود نیاز است. این هنر در دسته فلزکاری و یا همان هنرهای صناعی قرار می گیرد و به ثبت جهانی نیز رسیده است. به طور کلی این صنایع دستی دارای سه سبک مختلف است که ریشه در فرهنگ جوامع مختلف دارد و این سه سبک مهم عبارتند از: قلم زنی شیراز، قلم زنی تبریز و قلم زنی اصفهان.

تاریخچه قلم زنی اصفهان

تاریخ پیدایش این هنر به چندین هزار سال قبل می رسد و به همین دلیل یکی از هنرهای باستانی ایران است. با توجه به آثار باستانی کشف شده، تاریخ نویسان و باستان شناسان، پیدایش آن را به دوره هخامنشیان نسبت می دهند و معتقدند دوران اوج شکوفایی آن مربوط به دوره ساسانی است. قلم زنی در شهر اصفهان نیز با توجه به احترامی که شاهان صفوی به رشد هنرهای مختلف داشتند، در این دوران رونق بی سابقه ای را تجربه کرده است. شاید جالب باشد بدانید که برخی از آثار قلم زنی شهر اصفهان در موزه های بزرگ دنیا نگهداری می شود.

قلمزنی اصفهان

 

استادان قلم زنی اصفهان

در میان استادان معروفی که در گذشته به هنر قلم زنی در شهر اصفهان مشغول بوده و شهرت زیادی هم داشتند، سه فرد اثر بیشتری بر روی رونق این هنر داشتند که عبارتند از:
بهرام الیاسی که به دلیل سبک خاص و منحصر به فرد وی او را فرشچیان قلم زنی شهر اصفهان لقب داده اند. از آثار وی چون اثری به نام چوگان در موزه ایالت یوتای آمریکا قرار دارد.علی رحیمی از افراد شاخص در سبک اصفهان بوده و به دلیل نوآوری در این هنر شناخته شده است. وی در سال 1372 فوت کرده است.ابراهیم لاتخافی وی از کسانی بود که علاوه بر قلم زنی به خاطر اسطرلاب‌ سازی نیز در اصفهان شناخته شده بود و در سال 1391 درگذشت.خوشبختانه تاریخچه قلم زنی اصفهان محدود به دوران باستان نبوده و امروزه هم شاگردان اساتید بزرگ که خود در این رشته استاد شده اند در این بخش از صنایع دستی اصفهان مشغول به کار هستند. برای خرید آثار قلم زنی بهتر است به قیمت کار فکر نکنید زیرا شما با خرید ظرفی منقش به قلم زنی بخشی از تاریخ و فرهنگ را مهمان خانه خود می کنید که ارزش معنوی و زیبایی چشم نواز منحصر به فردی دارد.

  • نمایش : ۳۳۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی